25 de desembre 2007

(Maragall dimissió) La informació de la vaga de TMB que no interesa que se sàpiga. Carta d´un usuari de bus



Aquests dies, com mai, per festes un conflicte ha sortit a la llum pública com és el conflicte a TMB de Barcelona pel dret al descans setmanals de dos dies als conductors d´autobusos.
I la premsa del sistema, per pressionar, aprofita per debatre sobre el dret de vaga, obviant els serveis mínims que marca l administració, en aquest cas la conselleria de Treball, que per uns és abusius, i per altres insuficients, depèn del cas.
Però el debat és el dret a un treball amb un descans que no entengui en lògica de mercat i el dret a la vida familiar i particular, que és la clau d´aquest conflicte, a més de la prpotència del govern del PSC barceloní, negant-se a rebre al comitè d´empresa, amb tarannà xulesc o prepotent d´entrada, enlloc de buscar una sortida.
Només deixar constància de informacions que es desconeixen, les de la part social i laboral i aquí teniu adreces per informar millor, i no només creure la part institucional, que ja pateix pel desgast electoral, ara que la darrera assamblea es referma amb la vaga.

Comunicat de CGT a TMB:

CGT convoca set dies de vaga total en els autobusos de Barcelona

Complint amb l'acord pres per l'assemblea de conductors/es celebrada a Plaça Universitat el dia 21 de novembre, el Comitè de Descansos ha convocat la vaga de Nadal, per als dies 21, 22, 23 i 24 de desembre i 2, 3 i 4 de Gener, des de les 00.00 a les 24.00 hores. La radicalitat de la Direcció de l'empresa ha accelerat els esdeveniments.

La intenció del Comitè de Vaga serà convocar una Assemblea general el primer dia de vaga, amb les seves respectives mobilitzacions. La gent de Barcelona ens veurà en els carrers reclamant els dos dies de descans setmanals.

La vaga començarà el pròxim dia 21 de desembre a les zero hores i ha de començar amb la contundència que vam demostrar el 21 de novembre. Els conductors/es ja ho hem demostrat altres vegades i sabem sobrepassar als sindicats que ens intenten confondre o parar, com ara s'intenta des de la Direcció del SIT o des de l'ambigüitat de CCOO i UGT. Solament cal recordar la lluita dels tretze caps de setmana on després de posar "els ous en l'edifici" tots els sindicats van haver de pujar-se al carro, alguns molt a pesar seu. Ara si cal tornar a l'edifici tornarem, o a negociar o a pressionar (amb més ous si fa falta).

Volem a la resta de col·lectius de TB que no estan convocats, en principi, a aquesta mobilització, el seu suport solidari perquè estem segurs que del que aconseguim els conductors/res amb aquesta lluita, més aviat que tard se'ls traslladarà també a ells.

També fem una crida al conjunt de la CGT a donar suport als treballadors en vaga.

----------------------------------------------------------

El perquè de la vaga

Volem recordar que el col·lectiu de conductors de TMB treballa sis dies a la setmana, comença i acaba la seva jornada laboral en dos llocs diferents de la ciutat i tots els conductors i conductores suplents coneixen el seu horari i la linea en la que han de conduir el dia següent només amb un dia d’antelació.

El col·lectiu de conductors/es realitza només 5 dies de descans al mes.

El conductors i conductores d’Autobusos de TMB treballen a l’any: 1690 hores efectives, 83 hores de presencia mínimes, 80 hores extres obligatòries, 7 dies de feina en festes oficials, temps partit, etc. Treballem 251 dies a l’any, més les festes oficials, quan la mitjana al sector és de 220 dies a l’any.

Aquesta situació de manca de descans està provocant:

1. Una concil·liciació de vida familiar i laboral molt difícil de dur a terme. No és una casualitat que cada cop són més els treballadors i treballadores que s agafen la reducció de jornada per fill, com una manera de poder estar més amb els seus. Una altra dada que confirma aquesta mancança de conciliació familiar és l’augment considerable de companys i companyes que agafen alguns dels seus 20 dies de permís no retribuït, ajustant-se el cinturó per poder estar més amb la família.

2. Un alt nivell de tensió entre els conductors i conductores que ha fet disparar totes les alarmes pel nivell d’agressions que patim com a col·lectiu. El complicat tràfic de la ciutat, la tardança entre Autobusos deguda a la gestió de segons quines línies, fent que la desesperació d’alguna gent es tradueixi en agressivitat i la pèrdua del respecte cap a la figura del conductor, ha derivat en agressions cap al conductor i conductora. (35 agressions físiques al 2006, 32 fins al dia d’avui. En relació a les agressions verbals no hi ha constància, però sabem que són diàries).

3. L alt nivell de baixes per qüestions psicològiques (depressió, ansietat, etc.). Segons l’Informe de Salut de l’any 2002-2004, les enfermetats psicològiques eren la segona causa de baixes a l’empresa, després de les muscoesqueletiques. A dia d’avui encara no tenim dades de l’Informe del 2004-2006.

Per tot això, desde la secció sindical de la CGT d’autobusos de TMB vam començar una campanya per aconseguir dos dies de descans setmanal pels conductors/es.

Aquesta lluita va tenir la seva primera prova de força el passat 21 de Novembre amb l’aturada de 5 hores, assemblea i manifestació fins a Plaça Sant Jaume. A pesar de tenir a UGT, CCOO i una part del SIT en contra, el 90% de la plantilla va parar i 2000 conductors/es van sortir al carrer a manifestar el seu cabreig amb la situació actual.

A pesar de tot, la Direcció de TMB i l’Ajuntament de Barcelona no ha variat la seva postura i, per tant, hi ha aquesta convocatoria de vages de 24 hores els propers dies 21, 22, 23 i 24 de Desembre i 2, 3 i 4 de Gener.

Per aquest motiu, necesitem que el màxim nombre de companys i companyes de la CGT tinguin coneixament de la situació i, en la mesura del possible, ens donin un cop de mà en els diferents fronts que tenim oberts (medis de comunicació, informació al usuari, piquets, etc.).

Gràcies a tots i totes per la segura col·laboració que rebrem.

Contacte CGT Bus de TMB:
Garganté: 669 17 19 57
Mercader: 676 70 50 62

Secció Sindical CGT Autobusos TMB
http://www.cgtbus.com

Comitè de Descansos TB
http://comitedescansos.blogspot.com

Carta d´un ususari de bus:


He rebut una carta. Els busos de TMB en vaga de nou

Avui he rebut una carta (via correu electrònic) dirigida als usuaris
dels Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). El remitent no és
pas Jordi Hereu ni l'ATM, tot i que és una llàstima, ja que
m'agradaria que parlessin sobre el que diu la carta. El remitent és un
conductor d'autobús de TMB que aquest Nadal farà vaga, com van fer fa
uns dies. Soc usuari diari del metro i dels autobusos i per tant
agraeixo la deferència que han tingut en fer circular aquesta
informació.

Estava al corrent de que la situació a l'empresa de transports no era
la millor i més o menys en coneixia les reivindicacions. Ara bé, la
campanya d'intoxicació per part dels responsables de l'empresa (que en
últim nivell és l'alcalde Jordi Hereu), ha emboirat el tema. Els
treballadors, com és lògic, es defensen pels mitjans que tenen, i han
volgut donar explicacions. El fet és que la situació laboral, en
especial allò que fa referència als descans, dels conductors d'autobús
és més que lamentable. Aquí teniu un grapat d'aspectes que a mi,
personalment, no em fan gens de gràcia:

-Només descansen un dia a la setmana. De caps de setmana, un al mes.

-Arriben a fer 8 hores diàries al volant. Cada setmana sobrepassen les
40 hores. Això suposa excedir el màxim permès.

-De les 14 festes oficials, en fan la meitat.

-Quan no treballen, ja sigui festiu o el seu dia de descans, poden ser
obligats a treballar.

Tot plegat em va arribar a un seguit de conclusions força greus:

-El desgast que pateix una persona al volant és molt superior que el
de moltes altres feines. A més a més han d'atendre als usuaris.
Podríem pensar que són coses que té treballar, si no fos perquè s'hi
juguen la vida, la seva i la dels qui cada dia agafem aquest
transport. Per la seguretat de tots i totes, cal que elsdescans siguin
correctes i que no treballin més de 6 hores al dia. Si hi ha un
accident bé que correrem tots a dir que no descansen prou, però,
aleshores, serà massa tard.

-Els horaris de feina i els dies festius que tenen són inacceptables.
Es tracta d'una distribució lamentable que fa impossible viure la vida
amb normalitat, compaginant la feina amb les activitats personals
(amics, parella, fills, lleure, etc.). Així doncs, l'estat psicològic
amb el que es reincorporen a la feina després del dia festiu no és el
més adequat. Si m'engeguen a la merda alguna vegada, sincerament, no
emsorprendrà. Jo estaria de molta mala llet i, per tant, poc
concentrat en la feina.

-Que un servei públic com aquest tingui a la seva plantilla en aquesta
situació em posa els pels de punta. Com volem eradicar la precarietat
laboral si ni tant sols qui hauria de vetllar per fer-ho és capaç de
donar feina digna als treballadors? Una mostra més de que la
pseudo-esquerra gestionària que ens governa està més preocupada per
fer soroll de progre de cara a la galeria que de prestar els serveis
públics de manera correcta i amb garanties per a treballadors i
usuaris.

-Crec que com a ciutadans i usuaris del servei, tenim el dret i el
deure de donar suport als conductors en vaga. Cal que els i les
ciutadanes vetllem per la correcta prestació dels serveis públics, per
la seva qualitat i per la seva seguretat. I això passa perquè els i
les treballadores facin la seva feina en condicions, no com passa ara
a TMB.

Per Nadal els autobusos no aniran bé, però ja poden dir missa, que els
culpables seuen en butaques als despatxos de Sant Jaume, no pas als
autobusos de Barcelona. On són ara els catalans emprenyats?

Tot el meu suport al Comitè de Descans de TMB i als companys de la CGT
i els altres sindicats convocants.

Atentament,
un usuari indignat.